My NUFFNANG!!

About Me

Foto saya
"Usah sangka orang yang serba kekurangan itu tidak membahagiakan, ada kalanya dia lebih mengerti."

18 Mac 2013

DIET RASULULLAH

ASSALAMMUALAIKUM...SELAMAT SEJAHTERA SEMUA


Hari ini saya nak kongsi sedikit pengetahuan tentang TIPS PEMAKANAN (apa yang kita selalu makan). Kadang-kala kita ni tak tahu pun yang kita makan itu boleh mengundang penyakit. Perut juga merupakan salah satu dari tempat atau sarang penyakit. 


Antara punca penyebab penyakit dari perut ialah; Cara Pemakanan Seharian yang tidak sistematik, Makan berlebihan, Tidak Berwaspada dengan makanan atau minuman yang dihinggapi serangga dan kurang kesedaran dalam menjaga kebersihan diri (menggosok gigi bagi menghindari bakteria dalam mulut) dan Mengambil ubat tanpa nasihat doktor.


Sabda Rasulullah s.a.w, maksudnya: "Perut manusia itu tempat segala penyakit, manakala pencegahan itu pokok dari segala pengubatan." (Riwayat ad-Dailami)


Kat sini ada sedikit info DIET RASULULLAH untuk dikongsi, semoga dapat membantu rakan2 pembaca ye.



p/s : actually, ini pun peringatan tuk saya dan family jugak...bile time makan tu kita bedal jer semua, tak kira makanan darat ataupun laut, lagi 1 perkara, baru saya tahu yang kita tak sepatutnye Meninggalkan Makan Malam. TAK PERCAYA? ADE KESAN TAK? (Hahahahaha....sambil gelak jahat, kesannya ialah kita akan cepat nampak tua & kolestrol dalam badan akan berganda....TAKUT TAK!?)


Oleh itu, marilah kita menjaga cara pemakan kita, agar dapat menghindari diri dari sebarang penyakit dan sebaik2 pencegahan dan pengubatan amalan Nabi Muhammad s.a.w ialah PUASA.

Sabda Rasulullah s.a.w, maksudnya: "Berpuasalah kamu, nescaya kamu menjadi sihat." (Riwayat Abu Hurairah)


Tiada ulasan:

HaPPy ToGeTHeR

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

ANNIVERSARY PERKAHWINAN

~26 Mei 2007 ~

KiSAH KAMi

Tanggal 26 Mei merupakan tarikh paling istimewa, termeteri ikatan Qaseh 2 hamba Allah yang telah disatukan..Alhamdulillah. Seperti baru berlaku sebentar tadi, memori pada tanggal ini seperti tidak bisa luput dalam ingatan,dengan sekali lafaz, Allah telah mengizinkan agar segala yang dirancang dapat dilaksanakan. Dengan harapan setinggi bintang di langit, agar Qaseh ini terus segar dengan izin dari Nya,AMIN. Bermulalah episod Qaseh RAFIE-JUE.

SaYa FoLLoW BloG iNi...

Aku MeNuLiS